Czyste Powietrze
Jesteśmy oficjalnym
operatorem NFOŚiGW!
Zostaliśmy jednym z pięciu oficjalnych operatorów programu pilotażowego w Małopolsce. Poza aktywnym poszukiwaniem beneficjentów programu, do głównych zadań operatorów należą:
- Określenie zakresu prac związanych z termomodernizacją
- Pomoc w uzyskaniu finansowania
- Wsparcie procesu termomodernizacji
- Rozliczenie projektu
Operatorzy – każdy w jednym z pięciu regionów województwa – będą legitymować się specjalnymi identyfikatorami NFOŚiGW potwierdzającymi wiarygodność doradców pukających do drzwi małopolskich domów.

Umowy o dofinansowanie zawarte między NFOŚiGW a pięcioma operatorami wskazują na obszar ich działania w województwie do marca 2026 r. Poszczególne regiony obsługiwać będą:


Oszczędności
Wydatki gospodarstwa domowego, które można zoptymalizować dzięki programowi „Czyste Powietrze” odnoszą się do trzech podstawowych mediów i są to:
- Wydatki na ogrzewanie
- Wydatki na ciepłą wodę użytkową
- Wydatki na energię elektryczną
Te trzy opłaty stanowią obecnie większość rachunków potrzebnych do utrzymania domu. Z naszego doświadczenia wynika iż średnio zmniejszają się one o około 40%.

do 90%
Dofinansowania
z programu
40%
Niższe wydatki
na ogrzewanie
Poziomy dofinansowania
podstawowy
30%
PODWYŻSZONY
60%
NAJWYŻSZY
90%
do 66 000 zł
do 99 000 zł
do 135 000 zł
Warunek:
Dochód roczny nie przekraczający kwoty 135 000 zł.
Warunek:
Kwota średniego miesięcznego dochodu na jedną osobę w gospodarstwie domowym nie przekraczająca:
- 1894 zł – dla gospodarstw wieloosobowych
- 2651 zł – dla gospodarstw jednoosobowych
Warunek:
Kwota średniego miesięcznego dochodu na jedną osobę w gospodarstwie domowym nie przekraczająca:
- 1090 zł – dla gospodarstw wieloosobowych
- 1526 zł – dla gospodarstw jednoosobowych
Kto może wnioskować?
- Osoba fizyczna będąca właścicielem/współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub wydzielonego w budynku jednorodzinnym lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą,
- Właściciel/współwłaściciel budynku, który został oddany do użytkowania,
- Osoba której dochód za poprzedni rok rozliczeniowy nie przekroczył 135 tys. złotych,
- Właściciel/współwłaściciele budynku, w którym lokal użytkowy nie przekracza 30% powierzchni całkowitej budynku,
- Właściciel/współwłaściciel domu wolnostojącego albo budynku w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej.
Ważne terminy
- Realizacja programu: lata 2018-2029 r.
- Podpisywanie umów do: 31.12.2027 r.
- Zakończenie wszystkich prac objętych umową do: 30.06.2029 r.
- Dotacje rozliczane są w terminie 90 dni od daty złożenia wniosku.
- Nabór wniosków prowadzony jest w trybie ciągłym. Oznacza to, że wnioski można składać w dowolnym momencie w trakcie trwania programu, a dotację rozliczane są w terminie 90 dni od dnia złożenia wniosku. Należy pamiętać, że okres składania wniosków trwa do roku 2027, natomiast kolejne dwa lata będą wyłącznie okresem wydawania dotacji oraz podpisywania i rozliczania umów. W programie przewiduje się krótkie przerwy techniczne, pozwalające na wprowadzanie ewentualnych aktualizacji do Programu.
4 kroki do dotacji
1. AUDYT ENERGETYCZNY
Ocena energetyczna budynku jest jednym z podstawowych dokumentów potrzebnych przy składaniu wniosku o dotację. Ocena ta obejmuje inwentaryzację i określenie aktualnych właściwości cieplnych budynku w celu określenia ilości zużywanej przez niego energii. Na podstawie wyników audytor proponuje sposoby, dzięki którym można zaoszczędzić energię. W ostatnim etapie audytor pomaga w wyborze najbardziej optymalnej i opłacalnej metody oszczędności energetycznej dla klienta.


2. WYPEŁNIENIE WNIOSKU
Kolejnym krokiem do dotacji jest wypełnienie wniosku o dofinansowanie. Okazuje się to często bardziej skomplikowane niż mogłaby się wydawać. Na wysokość przyznanego dofinansowania wpływ ma wiele wymogów, takich jak dochód, ilość członków rodziny w gospodarstwie czy wyniki audytu energetycznego, które mogą być niejasne dla osób bez odpowiedniej wiedzy technicznej i finansowej. Nierzadko problemem jest przeliczenie dochodu na ilość członków gospodarstwa domowego, gdyż kwestia może być elastycznie dostosowana na korzyść klienta w miarę zgodności z regulaminem programu. Innym problemem jest uzupełnienie wniosku od strony technicznej budynku – klienci bardzo często mylą wskaźniki wpisując je w nieodpowiednie miejsca.
3. WYMIANA KOTŁA I DOCIEPLENIE
Po przeprowadzeniu audytu i wypełnieniu wniosku przychodzi czas na rozpoczęcie procesu wymiany kotła. W tym momencie należy znaleźć odpowiednią firmę wykonawczą, która nie przekroczy kosztów objętych programem jednocześnie oferując wysoką jakość sprzętu. Poza nowym kotłem dotacja obejmuje również docieplenie budynku, które w większości rozpatrywanych przez nas przypadków również jest konieczne do zwiększenia wydajności energetycznej domu. Ilość dostępnych na rynku materiałów i dostawców często okazuje się przytłaczająca. Aby ułatwić ten proces naszym klientom


4. ROZLICZENIE DOTACJI
Ocena energetyczna budynku jest jednym z podstawowych dokumentów potrzebnych przy składaniu wniosku o dotację. Jest to ocena aktualnego stanu technicznego budynku pod kątem ilości zużywanej przez niego energii. Obejmuje ona inwentaryzację i określenie aktualnych właściwości cieplnych budynku. Następnie audytor proponuje sposoby w jakie tę energię można zaoszczędzić. Ostatnim etapem jest pomoc w wyborze metody oszczędności energetycznej, która jest najbardziej optymalna, a co za tym idzie najbardziej opłacalna dla klienta.